Hvordan få nye kunder gjennom reasjonsmarkedsføring.

07.07.2022

I et tidligere blogginlegg om relasjonsmarkedsføring (den mest brukte men samtidig også den minst kjente markedsstrategien blant selgere), oppfordret jeg til å kartlegge dine 3 typer av relasjonsnettverk - se "Relasjonsmarkedsføring - hva er det"?

Når du har kartlagt dine 3 relasjonsnettverk, så vil du ha lagt det beste grunnlaget for å komme i kontakt med dine beste framtidige kunder.

Hvilke kunder vil du ha?

  • Er det kunder med mange ansatte du ønsker deg? 
  • Vil du jobbe med en liten bedrift, med færre ansatte?
  • Vil du at de har de samme grunnleggende verdiene som deg, eller er ikke det så viktig?
  • Er inntjeningen deres god eller moderat? 
  • Er de i en spesiell bransje? 
  • Er de i vekst? 
  • Har de nettopp etablert virksomheten eller har de holdt på i mange år? 

Når du vet hvilke kunder du ønsker deg blir det lettere å finne dem. Du blir da i stand til å skrive en liste med konkrete bedriftsnavn.

Hvordan kommer jeg best i kontakt med de riktige kundene?  

LinkedIns forskning har funnet at 70% av kundene kommer gjennom dine relasjoner

Når listen er klar kan du nå lete fram de relasjonene i ditt referansenettverk som omgir seg med, eller er ansatt i de bedriftene du ønsker deg.

Når du har funnet disse menneskene, så kan du sortere dem i 3 kategorier:

A - De som vet om deg, som er synlig for deg og du vet at du er synlig for dem

B - De som vet om deg, kjenner deg, vet hva du er god på og som har tillit til deg

C - De som har tillit til deg og som tidligere har anbefalt deg til andre

Nå vil veien til din idealkunde bli mye klarere, og du er klar for å legge en strategi for å komme i kontakt med de rette personene hos disse potensielle kundene.

Hvordan forberede en strategi for å bli anbefalt.

Denne strategien består også av 3 elementer (alle gode ting er 3):

1. Finn ut hordan du kan få dine relasjoner til å anbefale deg til dine idealkunder
2. Finn ut hvilke utfordringer dine idealkunder har, som de ser etter løsninger på.
3. Synliggjør de resultatene du kan gi dine idealkunder med dine løsninger for deres utfordringer.

Denne kunnskapen er du sitter med etter denne kartleggingen, kan du bruke videre i all annen type markedsføring mot denne kundegruppen, ikke bare i relasjonsmarkedsføringen din.

Lykke til med nyttig kartleggingsarbeid!

#relasjonsmarkedsføring #linkedin #nettverking #NGAGE #nettverkssjefen

Bli med på et forretningsmøte i NGAGE TRYKK HER