Hvordan selge uten å selge

02.08.2022

Kvier du deg for å selge produktene og tjenestene dine? Synes du det er enklere å selge andres produkter?

Da er du ikke alene ...

Her får du noen tips på hvordan selge dine produkter uten å selge.

Husker du forrige gang du fikk en telefon fra en selger?

Jeg husker sist gang jeg fikk en telefon fra en av strømleverandørene. Selgeren ville overbevise meg om at deres strøm var billigst.

Jeg syntes skikkelig synd på ham. Han hadde nok fått utdelt en mal på sin salgssamtale.

Det var noen andre som hadde skrevet det han skulle si.

Den var skrevet med en agenda om å få til et salg.

Når vi har en egen agenda er det enkelt å gjennomskue salg - ikke sant? Ingen liker å bli solgt til!

Samtalen blir unaturlig og veldig anstrengt.

.... og lommeboka lukkes.

Det blir helt feil, game over og dårlig stemning.

Jeg vet jo også at strømselskaper har et stort gjennomtrekk av selgere. Det er ingen som blir lenger enn 6 måneder som selger der.

Men, det er klart salg må jo bedriften ha.....

.... så, hva er en bedre måte å selge på enn «kraftmetoden»?

Vi kan fortelle historier .....
.... det er enklere å selge med historier.

Historier har fulgt menneskene i tusenvis av år. Vi liker å høre på dem.

Du må også behandle folk som mennesker, ikke som en kunde som du skal trekke penger ut av.

Mennesker kjøper fra mennesker.

For å selge må du fokusere på den du snakker med

  • Ikke på budsjettet ditt. 
  • Ikke på kunnskapen din. 
  • Ikke på produktet.

Mennesker vil underholdes, og de vil ha oppmerksomhet.

Det handler om dem og deres mål og deres liv. Det handler ikke om deg!

Det er som å gå i et selskap eller på en fest. Da har du ingen agenda (du bør i hvert fall ikke ha det), du bare snakker med folk på en normal og avslappet måte.

Du stiller spørsmål, og gir noe til dem som du vet at de får noe igjen for. 

Da må du vite hva de liker og hva de er opptatt av. Vet du ikke det, så vet du heller ikke hva du har å tilby.

Da må du først finne ut av hva de liker.

Når du har funnet deres lidenskap så har du et godt kort på hånden. Noe du kan snakke om og glede med. Noe de kan ha interesse av å høre om.

Det kan være en passende historie, eller kunnskap de trenger, eller en prøvesmak på et produkt de vil like.

Du kan f.eks invitere dem til en gruppe, gi bort et kurs, stille dem et spørsmål om deres kunnskap, eller spørre dem om deres mening om noe du holder på med.

Da bygger du opp din relasjon med dem. Da får du tillit, og da vil de være åpne for å høre på hva mer du kan hjelpe dem med.

Når du har en samtale med noen, bør du slappe av - slutte å snakke så mye - lytte!

Når du byder på, så er det lett å gå i fella å selge, eller snakke for mye om det du kan. Da blir det lett kjedelig for den andre.

Kan du kjenne deg igjen i dette?

Slapp heller av - prøv å bli kjent med personen. Da blir det aldri kjedelig.

Beskyttelsesmuren faller, og samtalen går lettere.

Folk kjøper fordi:

  • De får sine ønsker tilfredsstilt
  • De ser bra ut med det
  • De oppnår sine ambisjoner
  • De får utløp for sine følelser
  • De blir hørt

Etter hvert som du har fått tillit kan du stille dine mer spesifikke spørsmål

Eks:
Hvorfor har du en bedrift?
Svar; vil være økonomisk uavhengig / vil hjelpe andre / vil vise hva jeg kan/vil være selvstendig/ liker å skape noe

Hvorfor betyr dette noe for deg?
Svar; Jeg/vi får .....

Hvorfor er det viktig for deg?
svar; fordi ....

.... Still spørsmål tilbake slik at du viser at du har forstått

HUSK! ...du skal med andre ord ikke selge første. Du skal bare gi, interessere deg og være i dialog.

Folk bryr seg ikke om dine produkter, de vil ha resultatet for hva det løser for dem. Du skal få fram problemet (ene) først, deretter kommer du med løsninger.

Så foreslår du noen få alternative løsninger, slik at de kan velge det selv.

Da blir det en hyggelig handel

Du tiltrekker deg nye kunder. Du slutter å jage dem.

Det er en stor forskjell, og både du som leverandør, og de som kunde får en mye bedre hverdag.

Da hjelper du folk, da utvikler du tjenester som kunder vil ha, og da forstår kundene hva de får igjen for det du tilbyr.

På våre møter i CBN Oslo møter du folk som ønsker å bli kjent med deg og hva du tilbyr. De vil ikke selge til deg, men det kan hende at du ser nytten av å kjøpe noe av dem.

Det er fordi at det er en del av kulturen vår. Vi har lært metoden og lever etter det vi har lært i dette forretningsnettverket, det er uten stress for deg eller de andre som er tilstede, og de du eventuelt vil invitere med deg.

Det er du hjertelig velkommen til å komme innom på en trivelig lunsj, og kanskje møter du en potensiell ny kunde eller en ny samarbeidspartner der.

Du kan melde deg på her 

Når du blir med på CBN nettverkets måter og verdier vi holder kjært, så vil du kunne bygge opp din kundeportefølje og de forblir gode kunder hele veien.

Det blir som å bygge opp en aksjeportefølje med lønnsomme aksjer.

  • Du blir stolt av det du får til
  • Du vil stole på deg selv!
  • Du vil elske deg selv litte grann!
  • Du har tro på produktet ditt, og du liker det du gjør!
  • Du får klippetro på at du kan få det til enda mer!

Den beste måten å selge på, er ikke å være en «pågående selger».

Den beste måten er å opptre slik at mennesker ber om å få kjøpe av deg.

Flere blogginnlegg  her