Hvordan velger du din neste kunde?

30.01.2023

Hvem vil du ha som din neste kunde?

Når jeg stiller dette spørsmålet så svarer mange noe i retning av: «Jeg kan levere til alle jeg. Vi skiller ikke på våre kunder». «Alle kunder er en god kunde».

Joda, det er sikkert sant, men har alle kunder det samme behovet?

En tidligere erfaring jeg gjorde har gitt meg et godt svar på dette.

Jeg hadde i lengre tid ringt potensielle kunder fra en tilfeldig liste, og det var vanskelig å få interesse fra de jeg ringte til. Veldig raskt fikk jeg spørsmål om prisen på det jeg solgte.

De mente at de hadde den samme tjenesten fra eksisterende leverandør, og fant det derfor unødvendig å møtes, fordi de hadde det de trengte.

En dag traff jeg tilfeldigvis en grossist som spurte om noe annet. Han lurte på om vi kunne integrere med en annen leverandør som de hadde. Det var en bestemt type telefonløsning jeg tilbudte den gangen, og den var åpen for slike integrasjoner.

Vi kunne koble sammen med det denne grossisten hadde, og det viste seg også at det var flere grossister som hadde dette behovet. Jeg begynte da å konsentrere meg om grossister.

Nå hadde jeg plutselig et konkurransefortrinn som enklere ga meg flere kunder. Etter dette så jeg nytten av først å finne problemene som en kundegruppe hadde, som vi kunne tilfredsstille.

Jeg leter med andre ord etter problemer og leverer løsningene for en kundegruppe av gangen.

Da blir jeg spesialisten som er mer synlig, og jeg får derfor færre konkurrenter.

Når du klarer å være spesifikk på fordelene med det du leverer, så får du mer interesse fra dine potensielle kunder.

Det lønner seg stort.

Derfor anbefaler jeg deg å velge ut potensielle kunder basert på analyse av problemene de har, og så presentere løsningene som de lettere ser verdien av.

Da har du funnet nøkkelen som tar deg forbi konkurrentene.

#nettverkssjefen #NGAGE #automatisering #2izii
..................................................
Geir Bodin hjelper bedriftsledere og selvstendig næringsdrivende å komme i kontakt med nye potensielle kunder.

Gjennom en strukturert metode hjelper Geir deg å finne dine beste kunder, uten at du behøver å betale for dyre annonser. Han setter opp bedriftstilpassede salgsstrategier, gir individuelle treninger og leverer en tilpasset møtebookingprosess.

Mer informasjon kan du finne her

På fredager er han vert for NGAGE Louise Oslo - Les mer her