LinkedIns forskning bekrefter at de fleste jobber er funnet gjennom personlige forbindelser
- 70 % av dem, for å være nøyaktig!
Når du har kartlagt dine 3 nettverk kan du gå enda mer i dybden tenke deg fram til hvilke kunder du vil ha og hvorfor.
De kan være basert på størrelse, omsetning, bransje, kjennskap, eller andre årsaker, som at de de lever etter de samme verdiene som du kjenner deg igjen i og liker.
Finn også ut hvor mange kunder du trenger for å oppnå den inntjeningen du trenger og har som ambisjoner å oppnå på kort sikt.
Skriv opp en liste på eksempelvis 100 navn.
Er dette bedrifter så se om du kan finne den ideelle stillingen eller funksjonen i bedriftene som du vil ha kontakt med, og som du tror er den rette for din tjeneste eller produkt.
Når listen er klar kan du nå lete fram de personene i ditt referansenettverk som omgir seg med, eller er ansatt i de bedriftene som du ønsker deg.
Når du har funnet disse menneskene, så kan du sortere dem i 3 kategorier:
A - De som vet om deg, som er synlig for deg og du vet at du er synlig for dem
B - De som vet om deg, kjenner deg, vet hva du er god på og som har tillit til deg
C - De som har tillit til deg og som tidligere har anbefalt deg til andre
Når du har denne oversikten så er det en rekke ting du kan gjøre for å nærme deg og komme i kontakt med dine 100 utvalgte kundeemner.
- Du kan kontakte kundene direkte
- Du kan intervjue dem og bli mer kjent med dem
- Du kan spørre om hjelp fra ditt referansenettverk
- Du kan finne de på sosiale medier og starte en dialog med dem der
- Du kan inviterer dem inn i ditt nettverk
- Du kan møte dem på deres arena
- Du kan annonsere direkte til dem
Og sikkert også flere ting ....
Men før du gjør noe av dette bør du ha klart for deg hvilke utfordringer eller behov de har, som DU kan løse for dem, med DINE tjenester og produkter.
#relasjonssalg #linkedin #nettverking #cbnevents #nettverkssjefen
Bli med på et forretningsmøte i CBN (Creative Business Nettwork) TRYKK HER