Bookingkoden

Gjennomføring av samtalen

Her får du noen tips om

• Din strategi for samtalen • Hvordan nå målet med samtalen • Noen tips til spørsmål du kan stille 

Hele møtebookingprosessen som mini-kurs -Gratis

Et Coca-Cola eksperiment

Et sosialt eksperiment ble laget til en reklame for Coca-Cola.

Bakgrunnen for eksperimentet ver at det tar 7 sekunder fra man møter en person til man har gjort seg opp en mening om denne personen.

Coca-Cola plasserte derfor seks veldig forskjellige personer i et mørkt rom. De pratet sammen uten å kunne se hverandre.

Når lyset ble slått på ble de overrasket over hvor feil de hadde tatt om utseendet.

Coca-Cola avslutter filmen med frasen: «Merkelapper er for bokser, ikke for mennesker»

Vis respekt og bygg tillit

 

"Når du snakker, gjentar du bare det du allerede vet. Men hvis du lytter, kan du lære noe nytt".

J. P. McEvoy

 

Du vil også møte fordommer når du ringer til en bedrift. De ser på deg som en selger, en som kun ringer for å oppnå noe. 

Din strategi bør derfor være å nøytralisere fordommene du møter. 

Hva kan du si som gjør at du blir oppfattet seriøst?

Det er dette du skal utforske, det er dette som er spennende. 

Det er på dette du vil skille deg ut fra dine konkurrenter.

Hvordan bygge tillit

Still hva, hvem og hvordan spørsmål! - Vær forsiktig med HVORFOR – hvorfor vekker opposisjon. Pass på ordet MEN. Ordet "men" hvisker ut alt du sa før "men".  "Jeg er enig i det du sier, men …." 

Møtebookerens 10 bud

  • Se for deg en positiv samtale 
  • Juster ambisjonsnivået – ikke for lange / ikke for korte økter.
  • Ta naturlige pauser i samtalen – selvom det føles ubehagelig! 
  • Finn dine målepunkter, så du vet når du gjør rett 
  • Sammenlign deg med egne prestasjoner, ikke eksperten! 
  • Notèr underveis, spesielt det du ikke forstår! 
  • Still spørsmål til du er helt sikker på at du forstår. 
  • Evaluer samtalen med fokus på å lære (ikke straffe deg selv) 
  • Forandre bare litt av gangen – ikke ha for høye forventninger til deg selv. 
  • Vær interessert og la den andre snakke!  

 

Noen spørsmål du kan stille som åpner dører

  • Jeg har et par spørsmål som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med? 
  • Kan du hjelpe meg med noen spørsmål jeg har om din bransje/tjeneste/Leveranse? 
  • Jeg ønsker å vite mer om din bransje/bedrift. Kan jeg stille deg noen spørsmål om den
  • Jeg prøver å finne ut litt om dette med bransjetilhørighet…. Hvilken bransje tilhører din bedrift? Oppfølging: "Kan du fortelle meg litt mer om hva din bedrift leverer? 
  • Er det sant at din bedrift gjør det så godt som tallene viser? 
  • Hva er årsaken til at dere får det til så bra?

 

Fortsett å stille spørsmål som leder videre i samme sporet og som til slutt penser inn på din tjeneste:

  • Hva er din største og viktigste utfordring når det gjelder å få løst …. 
  • Hvilken forskjell kunne det gjort for bedriften din å få løst …. 
  • Hva har du gjort til nå for å få løst …. 
  • Hvor vanskelig har det vært å få til ….. 
  • Hvilke ting er mest presserende å få til, men som du enda ikke har funnet løsningen på? 
  • Hva ligger / har ligget til hinder for ……. 

 

Her får du noen oppgaver som kan hjelpe deg i gang

Oppgave 1:

Gjennomfør flere samtaler til din målgruppe, med din effektive samtalestrategi som hjelp.

Oppgave 2:

Lær av dine første 10 samtaler og ..

  • Sett opp noen alternative spørsmål du kan stille i innledningen til din samtale 
  • Sett opp noen alternative oppfølgingsspørsmål som du kan ha "på lager" 

Fyll inn endringer og ny lærdom på din oversikt over målgruppen din; demografi, psykografi, utfordringer de har, hva de frykter, osv.

Ha fokus på å lære!

 

 

"Du taper aldri noe, enten vinner du eller så lærer du."

 

Trenger du hjelp eller et dytt i ryggen?

Ta kontakt eller trykk i knappen under

Last ned PDF