Bookingkoden

Oppfølging av dine prospekter

Når du sørger for å automatisere din oppfølging av de som enda ikke er klare for et møte med deg, viser det seg at potensialet for antall nye kunder til din bedrift øker med 30%.  

Send meg 8 steg til sikker kundevekst

Hva du kan regne med som respons på kontakten med målgruppen første gang

 

Det er jo slett ikke sikkert at folk vil kjøpe ditt produkt bare ved at du tar kontakt. Undersøkelser viser at det i gjennomsnitt kun ca. 3% som er det. De færreste er også nysgjerrige nok eller klare til å ta et møte med deg etter første kontakt. 

Du kan ikke regne med at mer enn 5 til 15% prosent er klare for å ta et møte med deg. Mange dager vil det ikke være noen som ønsker møte med deg der og da, men det er flere som sier at du kan
ta kontakt senere (ca 30%)

Hvorfor automatisere oppfølginger av dine prospekter?

Det er derfor viktig at du har en oppfølgingssekvens som du automatiserer, slik at du er sikker på at du ikke all den jobben du har gjort med å snakke med menneskene i målgruppen din tidligere, blir bortkastet tid.

Du har brukt tid på å ringe til dem, og det er jo veldig synd hvis du mister dem og må starte prosessen helt på nytt igjen.  

  • Du kan spørre de som sier at det ikke passer akkurat nå om når du kan følge opp.
  • Du kan spørre om du kan sende de litt informasjon og relevante oppdateringer til dem på e-post, via blogg eller sosiale medier.

Så noterer du datoen det passer for dem, og du får en sjanse til å følge dem opp, noe du da bør utnytte og faktisk gjøre. Da får du sjansen til å øke antall prospekter du får en relasjon til med 30%, og mange av disse igjen, vil bli kunder på sikt.

De andre som du treffer, som sier at dette ikke er interessant, har også en verdi for deg, fordi da slipper du å bruke mer tid på dem, og i stedet bruke du tiden på de som på sikt vil bli kunder av deg.

Hvordan du kan få flere kunder med mindre arbeid - oppsummering

  • Sørg for at de som skal møte deg blir fulgt opp både før og etter møtet 
  • Automatiser din egen måte å booke møter på og selge på – lag din salgsprosess 
  • Sørg for en automatisert oppfølging av de som enda ikke er klare for å møte deg 
  • Finn ut hvilke systemer du kan bruke for å gjøre jobben din enklere 
  • Planlegg for et helt år av gangen – del det opp på mnd, uke og dag 
  • Se kontinuerlig etter forbedringer 

Ønsker du litt hjelp til denne prosessen? Ta kontakt eller trykk de til "hjelp til oppfølging"

Last ned oppfølging PDF