Bookingkodens salgsstrategier

Gjør klar ringelisten

Slik fyller du listen din med potensielle nye kunder

Gi meg hele salgsprosessen

Gjøre klar ringelisten

Nå som du vet mer om hvem  blant dine idealkunder, er tiden kommet for å skrive inn navnene med telefonnummer og så mange detaljer du kjenner til om dem.


Du skriver dem inn på din ringeliste, eller du kan jo også kalle den din kontaktliste.


Det er jo fullt mulig å ta kontakt med dem og bli mer kjent med dem over andre medier enn telefonen, før du ringer dem og avtaler et møte.


Dersom du har du sortert bedriftene i din målgruppe på bransje, omsetning, resultat, antatt ansatte i bedriften slik at det er mulig å laste ned en liste, så finnes det jo leverandører som tilbyr denne tjenesten slik at du kan starte med å tegne et abonnement med en av dem.

Her er noen av disse tilbyderne:

- Proff Forvalt

- Byndle

- Dun&Bradstreet


Det at du kjenner til bedriftene som passer i din målgruppe, betyr ikke at hele jobben er gjort ved å skrive inn eller laste opp en oversikt.

Du må jo finne ut hvilke personer som er  best å ta kontakt med hos disse bedriftene.


Du sparer masse tid hvis du treffer på den rette personen som forstår nytten av deg og ønsker, samt har mulighet til å kjøpe av deg.


Sosiale medier og andre kanaler

Til å hjelpe deg med det har du sosiale medier, hvor du kan lete opp disse personene. Du kan også ringe sentralbordene til disse bedriftene og spørre deg frem.

Det er veldig effektivt.

Eller,


du kan lete blant dine nære venner, bekjente, kunder du allerede har, leverandørene, frokostmøter som arrangeres, i klubber, medlemsorganisasjoner og utallige andre steder som dine ideelle kunder kan oppholde seg.


Din oppgave nå er å samle alle disse menneskene inn på ringelisten din.


Sorter ringelisten din etter at du har avklart hvor de er i kjøpsprosessen.


De du tar kontakt med vil sannsynligvis være på ulike steder i forhold til om de er klare for å kjøpe av deg med en gang, senere eller at de ikke har tenkt på deg som en aktuell leverandør som kan hjelpe dem.


Du skal ikke prøve å overbevise dem, men bare sortere dem etter hva de forteller deg, og hva du regner som sannsynlighet for at de vil bli kunder.


Det er nok kunder å ta av som vil bli kunder av deg, så det er veldig lønnsomt å ikke bli hengt opp for lenge i en du hadde stor tro på. Fortsette heller på den neste på listen.


Sorter listen din i 3 kategorier etter hvert som du har fått avklaringer fra dem:

- "ønsker møte" (dato),

- "Ta kontakt senere (dato),

- "Ikke interessert"



CRM systemer - kundekontakt-systemer)

Det finnes jo også en rekke gode kundekontakt-systemer som du kan abonnere på som gir deg en bedre oversikt enn et Excel ark vil gjøre.

De vil jo tillegg kunne gi deg varslinger for når du har sagt at du skal følge opp som du har lovet dine prospekter å gjøre.

Jeg har gode erfaringer med disse:

- HUB-spot

- Pipedrive

- Superoffice


Lykke til med å gjøre klar ringelisten din.

Trenger du hjelp til å lage din liste?

Trykk i knappen nederst - "Les mer"

Last ned PDF

Skaff deg salgsverktøyene du trenger for å bygge bedrift med suksess

De riktige strategiske grepene kan utgjøre hele forskjellen. Du får vite alt sammen i Bookingkodens salgsoppskrift.

Les mer